Algoritmisch denken
Mijn vakken combinatie is natuurwetenschappen en techniek. Ik merk dan ook op dat algoritmisch deken in beide vakken heel vaak aan bod komt. we noemen dit ook heel vaak probleemoplossend denken.
Een heel goed voorbeeld hiervan is tijdens het vak techniek. Leerlingen komen dan tijdens de les naar mij omdat ze niet weten wat ze moeten doen. Als leerkracht is het dan ook verleidelijk om direct te zeggen wat ze moeten doen en hoe ze dit juist moeten doen.
Een andere oplossing hiervoor kan zijn om de leerlingen een logisch opgebouwd stappen plan voor te schotelen. Zo zijn er tijdens de les technieken stappenplannen aanwezig voor de leerlingen om te volgen als ze met bepaalde materialen of machines moeten werken.


Voorbeelden:
De leerlingen moeten tijdens hun project gebruik maken van een kolomboor. Dit is voor velen een intimiderend maar ook een gevaarlijke machine om te gebruiken. Daarom heb ik een stappenplan gemaakt om veilig en verantwoordelijk om te gaan met de kolomboor.
Tijdens een andere opdracht werken de leerlingen met een naaimachine. Het gebeurt dan ook wel een dat je draai uit de machine komt. Ik heb hiervoor een duidelijk stappenplan met foto's gemaakt om te volgen voor als dit zou gebeuren
Er zijn dus oneindig veel voorbeelden bij computationeel en algoritmisch denken